seriöst inläggg

HEJ ALLA SERIÖSA LÄSARE!!

Jag känner mig mogen nog att skriva ett inlägg om pluggning. Jag måste bara säga att jag och frida lider av ett stort problem. Jag tror absolut inte att vi är dem ända som lider av dettta problem.
Vi kan inte plugga, hur mycket man intalar sig själv så funkar det inte, vad är det som gör att när man säger att man ska plugga i en timme så blir det max 15 minuter? Jag har tagit hjälp av profetionell hjälp iform av bra internetsidor!

 Därför har jag  tagit mig friheten och skriva lite pluggtips och detta är från kunniga personer:
Ärligt läs det här det är faktiskt bra!

* Det bästa sättet att få maximalt pluggat är att utnyttja all dötid. T ex till och från skolan, på pendeltåget till flickvännen/pojkvännen, flyget till mormor mm. Utnyttjar man all dötid så slipper man sitta hemma och plugga så mycket!

*När jag hade svårt att koncentrera mig på pluggandet, brukade jag helt enkelt SJUNGA texten jag hade framför mig. Det lät förstås inte riktigt klokt, men det var ett sätt att dunka in budskapet i huvudet, att hjälpa hjärnan att hålla sig fast vid ämnet och inte segla iväg mot lättjan. Pluggandet blev faktiskt genast lite roligare. Men det är nog säkrast att vara ensam i rummet när man gör det. Beteendet kan ju te sig aningen märkligt för utomstående...

*Plugga ibland ensam, ibland med andra. Variera läsande, skrivande, tecknande och lyssnande (låt någon annan berätta). Ställ frågor till dig själv och besvara dem med hjälp av texten.

* Mitt bästa pluggtips är att sätta upp små personliga deadlines. "Före klockan sex ska jag ha läst klart de första tjugo sidorna".

*Det första man ska tänka på är att vara ute i god tid så man inte sitter dagen innan man har prov och inte kan någonting, visst man kan klara det men det är inget man lär sig på i längden

*Man tar en 5min paus minst en gång i timmen och helst utomhus. Blir det för jobbigt ett tag, sätt mobilen på alarm 20min framåt och gör nåt annat, när telefonen ringer fortsätt med det pluggandet det är lätt hänt att man glömmer av tiden om man gör något annat

* Till sist gäller det att hålla blicken fokuserad på vad du verkligen vill. Du måste bli klar så då ser du till att bli det.


Kommentarer
Postat av: sdåg

SHIT, nu ska jag genast börja plugga, det verkar kul jU!!!!

2007-11-29 @ 18:53:26
Postat av: knott the motherfucking killer

hahah härliigT! det känns så bra attt vara till hjälp! :P:P

2007-11-29 @ 19:52:40
URL: http://knottherese.blogg.se
Postat av: Anonym

IGbarn

2007-12-05 @ 18:54:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0